Bizony, itt is nagy különbségek vannak. Az első, és legynagyobb különbség, hogy inkább az előadásra járnak, mint a gyekorlatokra, de úgy általában azért mindenre bejárnak. Mi egy szót sem szólhatunk, hiszen mi azért a legtöbb órán ott vagyunk, de a magyar átlaghoz képest a németek igencsak "bejárósak".
Ordner:
A németek nem igazán írnak füzetbe. Van nekik egy, végszükség esetére, de inkább kinyomtatnak mindent. Nem csak hogy az írott pdf jegyzetet, de szépen a ppt diákat is. A legelvetemültebbek egy diát egy lapra. Azokat aztán szépen fogják, és belerakják egy jó nagy Ordner-be. Tudjátok, az a mappa, két fém karikával a közepén. Nagyon szereteik ezeket, jól meg is tömik. Mondjuk nem kell félni, hogy elbírják-e, befér az az érettségire kapott kocsiba. Igen, van egy ilyen oldala is a német Umweltschutz-nak :).
Textmarker:
Szintén fontos kelléke egy német egyetemistának. Mert ugye, ha nem írnak, valamivel azért csak meg kell jelölni, hogy mi a fontos és mi nem. Na erre való az általunk csak póriasan szövegkiemelő filcnek nevezett alkalmatosság. Többféle színben, hogy a többféle típusú információt elkülönítve tudják kiemelni. Alig hiszik el, hogy nekünk nincs, bár két magyar közülünk bár beszerzett egy két textmarkit :).
Kopogás:
Az óra végével nem tapsolnak a német diákok, hanem az kézfejükkel kopognak a padokon. Érdekes dolog, de nekem tetszik, mintha lenne valami különleges jelünk. Itt említeném meg azt is, hogy a németek az óra befejezésével is igen pontosak. Ha háromnegyedig tarta az óra, 44-kor elkezdenek pakolászni, és ha 45-re nem fejeződik be az óra, akkor kimennek. Mert szünet idő van, nem tanítás. Sokszor, ha a prof látja, hogy a diákok kezdenek pakolni, habár még lenne mondanivalója, befejezi a mondatot, és ő is elkezd pakolni. Persze a hallgatók ritkán is késnek órákról, azok általában mi vagyunk :).
Precizitás:
Igen, mint mindenben, a németek a tanulásban is iszonyatosan percízek. Mindenkinél legalább egy vonalzó, amivel minden vízszintes és függőleges vonalat húznak, ismerek olyan fiút is, aki a "t" vízszintes részét is vonalzóval húzza. Ezen kívül dokat kérdeznek az órán (előadáson is), ha valami ici-pici dolog nem tiszta előttük, akkor azt rögtön megkérdezik, az előadó pedig kézségesen válaszol. Ezért is lehet, hogy például Statisztika I.-ből, még mindig az első órán bevezetett (és mellesleg a magyar gimnáziumokban követelmény) móduszt, és mediánt tanuljuk. Mondjuk az biztos, hogy megtanulják a hallgatók az anyagot.
Az utolsó 100 komment: