Mivel az elmúlt hétvégén ágas-bogas teendőink és meghívások miatt hazaröppentünk, olvasóink kérésére sovány archívumunkból kerestünk elő egy friss anyagot. Helyszíni tudósításunk következik.
Előző hétfőn egy elég izgalmasnak tűnő program várt ránk: a földalatti Bamberg megismerése, zseblámpát hozzatok. A közeli olcsóngagyit boltban találtunk is a céljainknak tökéletesen megfelelő, egyojrós tasenlampét, irány a föld középpontja és azon is túl!
A kalandvágyó kis csoportunk lassan összegyűlt, majd a kisvároska másik végén, kvázi egy dombon levő városrész jellegtelen udvarán kötöttünk ki, ahol az egyik ajtó a föld mélyébe vezetett. Természetesen idegenvezetőnk volt, világítás az ígérteknek megfelelően nem. Kis történelmi, földtani és térképészeti eligazítás után elindultunk bebarangolni a járatokat.
Az alagútrendszerről annyit illik tudni, hogy anno a homokkő miatt kezdték ezeket kivájni (házakat építettek belőle, satöbbi), majd a második világháborúban kapott szerepet. A Bosch gyár leköltöztette ide a teljes itteni gépállományát (~750 gép) és 24 órás műszakokban gyártottak gyertyákat és más eszközöket, gőzerővel. A műszakváltás pedig mindig éjfélkor az éj- és föld leple alatt zajlott, hogy még ezzel se fedezzék fel az itteni műveleteket. Ez a váltás több órán keresztül zajlott, viszont megjegyzendő, hogy Bamberg városkája meg is úszta a bombázásokat aminek egyik következménye hogy 1993ban a világökörség (nemelírás, haha) része lett. A világégés után nem kényszerültek a vakondok mellé költözni a munkások, s ehelyett más funkciót találtak a hatalmas földalatti raktárnak. Na és mi van Bambergben nagyon nagyon sok? Sör! Szóval a sörgyárak költöztették ide le a hűtendő készleteiket. Gyönyörű :) Ma már viszont erre sem használatosak, így lett belőlük ilyen földnyelte látványosság.
Maguk a járatok tényleg elég girbe gurbák, néhol alig férni be egy-egy alagút bejáratán. Többek között láttunk egy kis kápolnát Szent Barbarának, a bányászok védőszentjének címezve, földalatti áramvezetékek maradványát, pár pókot, pár második véhás Bosch gépet, és nagy-nagy setétséget.
Kicsit hosszab volt, mint érdekes, de sebaj.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.